De werkgever
Op deze pagina
Verantwoordelijkheid
De werkgever is verantwoordelijk voor de preventie van de psychosociale risico’s in de onderneming.
Hij beslist welke preventiemaatregelen moeten genomen worden om de situaties waarin psychosociale risico’s aanwezig zijn te voorkomen, de schade te voorkomen (wanneer de gevaarlijke situaties niet kunnen worden voorkomen) en uiteindelijk de schade te beperken.
Deze maatregelen worden genomen:
- a priori op basis van de risicoanalyse;
- a posteriori:
- na de evaluatie van de preventiemaatregelen die reeds werden genomen;
- wanneer een gevaar werd vastgesteld op het niveau van een specifieke arbeidssituatie;
- op basis van een verzoek tot interventie van een werknemer.
Hij zal deze maatregelen slechts nemen wanneer hij een impact heeft op het gevaar en voor zover het een objectief gevaar betreft.
De wetgeving verplicht het treffen van bepaalde specifieke preventiemaatregelen, zoals:
- de interne procedure;
- het verstrekken van psychologische ondersteuning aan slachtoffers van geweld door derden;
- de voorlichting van de werknemers door middel van het arbeidsreglement;
- het register van feiten van derden;
- …
Het gebrek aan preventie en het niet respecteren van de wettelijke voorschriften kunnen vervolgd worden voor de correctionele rechtbank of het voorwerp uitmaken van een administratieve geldboete.
Delegatie van bevoegdheden
Elke werkgever kan in principe, op een uitdrukkelijke en gelimiteerde wijze, zijn leidinggevende bevoegdheden delegeren aan een derde. Deze derde, de gedelegeerde, moet het nodige gezag hebben en beschikken over de nodige competenties en de nodige middelen om de leidinggevende bevoegdheid die hem wordt gedelegeerd uit te kunnen voeren.
De delegatie moet betrekking hebben op een welbepaalde deelactiviteit, in die zin dat het voorwerp van de delegatie duidelijk en precies moet afgebakend zijn. De gedelegeerde materie moet dus duidelijk omschreven worden zodat de gedelegeerde de beperkingen en de modaliteiten van zijn opdracht kent.
Onder deze voorwaarden is het dus mogelijk voor de werkgever om bijvoorbeeld zijn opdrachten inzake het beheer van de verzoeken tot psychosociale interventie te delegeren aan een andere persoon, voor zover de gedelegeerde over de nodige beslissingsmacht beschikt voor het treffen van maatregelen ten aanzien van individuele situaties.
- In de eerste plaats bij de preventieadviseur van de interne en/of de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.
- In de tweede plaats bij de bevoegde regionale directie van het Toezicht op het Welzijn op het Werk.
- Over de interpretatie van de regelgeving: schriftelijk bij de Algemene Directie Humanisering van de Arbeid.