AD Humanisering van de Arbeid

Op deze pagina

    Tel. : 02 233 41 11
    E-mail : hua@werk.belgie.be

    Directeur-generaal: Aurore Massart

     

    Aurore Massart

    • Algemene opdracht : de voorbereiding, de bevordering en de uitvoering van het beleid inzake het welzijn op het werk en de sensibilisering van de sociale en economische actoren inzake de humanisering van de arbeid.

    Cel Managementondersteuning

    • Coördinatie en opvolging van de dossiers
    • Secretariaat
    • Beheer parlementaire vragen
    • Communicatie binnen de directie
    • Voorbereiding van het beleid en de strategie
    • Beheer van Quality Management System
    • Beheer en interne controle
    • Archivering
    • Beheer budget van de directie

    Directie van het onderzoek over de verbetering van de arbeidsomstandigheden (DIOVAR)

    Diensthoofd: Alain Piette

    De Directie van het onderzoek over de verbetering van de arbeidsomstandigheden (DIOVAR) vervult volgende opdrachten: 

    • Organisatie van de realisatie, de promotie en de valorisering van de studies en wetenschappelijke onderzoeken over het welzijn op het werk.

    Afdeling van de normen over het welzijn op het werk

    Afdelingshoofd: Valérie Vervliet

    De Afdeling van de normen over het welzijn op het werk bereidt de welzijnsregelgeving voor, en interpreteert en evalueert ze. Ze houdt zich ook bezig met de voorbereiding van die normen op Europees en internationaal niveau en de omzetting van de Europese en internationale normen in Belgisch recht.

    De afdeling bestaat uit juristen, ingenieurs en chemici.   

    • Ondersteuning van het welzijnsbeleid;
    • Uitwerking, opvolging en logistieke ondersteuning bij het opstellen en uitvoeren van de regelgevende teksten met betrekking tot het welzijn op het werk (veiligheid en gezondheid, ergonomie, geweld op het werk, psychosociale risico's, verfraaiing van de werkplaatsen...) ;
    • Administratieve finalisatie van de reglementaire bepalingen inzake welzijn op het werk en erkenningen ;
    • Redactie en interpretatie van technische voorschriften inzake welzijn op het werk ;
    • Studie van de juridische problemen met betrekking tot welzijn op het werk ;
    • Samenwerking op het vlak van de redactie en de aanpassing van de Europese en internationale regelgeving inzake het welzijn op het werk ;
    • Onderzoek van afwijkingen op de reglementering.

    Afdeling van de promotie van het welzijn op het werk en BeSWIC

    Afdelingshoofd: Véronique Crutzen

    De Afdeling van de promotie van het welzijn op het werk zorgt voor de promotie en de informatie met betrekking tot het welzijn op het werk op internationaal en Belgisch niveau.  Ze ontwikkelt actieprogramma's over de verspreiding en het gebruik van de "goede praktijken", en netwerken die informatie uitwisselen over het welzijn op het werk.

     Directie van de gedragscommunicatie 

    • Uitwerking, ontwikkeling en realisatie van acties van promotie en sensibilisering over het welzijn op het werk ;
    • Verspreiding van informatie en goede praktijken op BeSWIC, het Belgisch Kenniscentrum voor Welzijn op het Werk;
    • Uitbouwen van netwerken van experts in het domein van het welzijn op het werk.

    Cel Focal Point  

    •  Beheer bij de Belgische "antenne" van het Europees agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk in Bilbao (EU-OSHA).

    Directie van de eretekens 

    • Toekenning van de eretekens aan de personen die in de ondernemingen door hun dagelijkse activiteiten of door een uitzonderlijke daad een bijdrage hebben geleverd aan de goede werking of verbetering van de maatschappij.

      Afdeling van het sociaal overleg over het welzijn op het werk

      Afdelingshoofd: Nadine Gilis

      De Afdeling van het sociaal overleg over het welzijn op het werk organiseert en faciliteert het sociaal overleg met het oog op het verstrekken van adviezen betreffende maatregelen inzake welzijn op het werk. 

      Deze afdeling zorgt daarnaast voor de administratieve behandeling van aanvragen tot erkenning, afwijking en melding van actoren die een rol spelen in het kader van het welzijn op het werk.

      De afdeling is daartoe ingedeeld in twee directies.

      Directie van de Hoge Raad en de bijzondere commissies en raden 

      • Verzekeren van het secretariaat van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het werk en zijn organen, bestaande uit een uitvoerend bureau en commissies). De Hoge Raad bestaat uit werknemers- en werkgeversvertegenwoordigers en deskundigen met een bijzondere expertise wat betreft het welzijn op het werk. Het secretariaat organiseert en faciliteert de vergaderingen in de schoot van deze Raad ;
      • Uitwerken van wetgeving met betrekking tot de werking van de Hoge Raad en zijn organen en beantwoorden van hieraan gerelateerde vragen;
      • Deelnemen aan werkgroepen om de welzijnswetgeving up-to-date te houden.

      Directie van de erkenningen

      • Administratief opvolgen van dossiers van actoren die een rol spelen inzake welzijn op het werk. Het kan hierbij gaan om het toekennen van erkenningen (bv. laboratoria, ondernemingen voor het afbreken en verwijderen van asbest), afwijkingen (bv. voor de oprichting van grote gemeenschappelijke interne diensten) en meldingen (bv. voor de instellingen die een vorming en bijscholing van hulpverleners verstrekken);
      • Verzekeren van het secretariaat van de Vaste Operationele Commissie in het kader van de erkenning en opvolging van externe diensten voor preventie en bescherming op het werk, externe diensten voor technische controles, aanvullende vormingen van preventieadviseurs en van coördinatoren veiligheid en gezondheid.

      Afdeling van de internationale betrekkingen en de socio-economische studies

      E-mail: afdirs@werk.belgie.be

      Afdelingshoofd: Tom Bevers

      Directie van de studies en de statistiek

      Diensthoofd: Valérie Gilbert

      • Indicatoren met betrekking tot de arbeidsmarkt en het arbeidsmarktbeleid;
      • Studies en statistieken van de beroepsbevolking, de werkgelegenheid en de werkloosheid ;
      • Studies en statistieken met betrekking tot lonen en arbeidsduur (o.a. index van de conventionele lonen);
      • Coördinatie van de relaties van de FOD met de OESO (o.a. ELSA comité), Eurostat en IMF;
      • Coördinatie van een deelname aan de werkzaamheden van het Comité van de Werkgelegenheid van de Europese Unie (EMCO);
      • Opvolging van de databanken LMP, LABREF en MISSOC;
      • Opvolging van werkgroepen gelinkt aan arbeidsmarktstatistieken en indicatoren voor de arbeidsmarkt (Datawarehouse Arbeidsmarkt en Sociale Bescherming, Hoge Raad voor de Statistiek, IMC Handicap…);
      • Opvolging van BELSPO-projecten en andere wetenschappelijke studies;
      • Secretariaat van de Hoge Raad voor de Werkgelegenheid.

      Cel diversiteit

      • Studies en statistieken over de diversiteit op de arbeidsmarkt (o.a. rapport diversiteit)
      • Kenniscentrum Datawarehouse Arbeidsmarkt en Sociale Bescherming

      Directie van de EU-coördinatie en de Mensenrechten

      Diensthoofd: Ria Schoofs

      • Coördinatie van de betrekkingen van de FOD met de Europese Unie;
      • Coördinatie van de bijdragen aan het Nationaal hervormingsprogramma ;
      • Coördinatie van de relaties van de FOD met de Verenigde Naties:
        • Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten
        • Andere voor de FOD relevante verdragen
      • Relaties van de FOD met de Raad van Europa:
        • Coördinatie van de periodieke verslagen over het herziene Europees Sociaal Handvest ;
        • Deelname aan het regeringscomité van het Europees Sociaal Handvest;
        • Opvolging van het Proces van Turijn en de promotie van de sociale rechten bij de Europese Raad.
      • Steun bij internationale activiteiten van de sociale partners binnen het kader van de promotie van de sociale dialoog.

      Cel Internationale Arbeidsorganisatie

      • Relaties van de FOD met de Internationale Arbeidsorganisatie :
        • Voorbereiding en bijdragen aan de Raad van beheer van het Internationaal Arbeidsbureau en de Internationale Arbeidsconferentie:
        • Opvolging van de internationale verplichtingen met betrekking tot de uitvoering van verdragen en aanbevelingen
      • Opvolging van het Nationaal Contactpunt (OESO)

      Cel Buitenlandse zendingen en administratieve ondersteuning

      • Organisatie van buitenlandse zendingen.
      • Administratieve ondersteuning van rapporteringen en andere taken van de Afdeling.