Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen

Op deze pagina

    Tel. : 02 233 41 11
    E-mail : coa@werk.belgie.be 

    Directeur-generaal: Guy Van Gyes

    Guy Van Gyes

    Algemene opdracht: de voorbereiding, de bevordering en de uitvoering van het beleid inzake collectieve arbeidsbetrekkingen, de begeleiding van het sociaal overleg, de preventie en de verzoening bij sociale conflicten.

    Directie van de algemene zaken  

    Diensthoofd: Philip Braekmans 

    • Intern beheer (secretariaat, personeelszaken, budget, logistiek en informatica, webtoepassingen);
    • Opvolging van de bestuursovereenkomst en actieplannen;
    • Coördinatie van het integrale kwaliteitsmanagement.

    Afdeling van de sociale bemiddeling

    Afdelingshoofd: Guy Van Gyes

    Processen van sociaal overleg en collectieve onderhandelingen begeleiden en faciliteren, in het bijzonder op het sectorale niveau en door middel van bemiddeling.

    Sociale bemiddeling in de private sector 

    Sociale bemiddelaars: Sonja Broucke, Nicolas Defise, Véronique Dubois, Steven Jacobs, Matthias Jacxsens, Dimitri Knockaert, Jean-François Macours, Frédéric Nollet, Sofie Ostyn, Isabelle Peereman, Brigitte Roefs, Sophie Rosman, Mandy Snoeks, Julien Souvereyns, Joep Vanderbeke, Sandra Vandergucht, Philip Verstraete;

    • Voorzitterschap van paritaire comités en subcomités;
    • Sociale bemiddeling in collectieve arbeidsconflicten;
    • Preventie en opvolging van sociale conflicten tussen werkgever(s) en vakbond(en), onder meer door de organisatie van verzoeningsbureaus binnen paritaire comités;
    • Uitvoering van bijzondere administratieve opdrachten.

    Sociale bemiddeling in de overheidssector 

    Sociale bemiddelaars: Steven Jacobs, Frédéric Nollet, Brigitte Roefs, Sandra Vandergucht 

    • Sociale bemiddeling in collectieve arbeidsconflicten; 
    • Voorzitterschap Comité overheidsbedrijven;
    • Voorzitterschap Paritaire commissies onderwijs Franstalige gemeenschap.

    Afdeling van het beheer van de paritaire organen

    Afdelingshoofd: Philip Braekmans

    • De organisatie en de administratieve ondersteuning van de paritaire organen (buiten het ondernemingsniveau) waar sociaal overleg en collectieve onderhandelingen in de private sector plaatsgrijpen

    Directie van het beheer van de paritaire comités 

    Diensthoofd: Isabelle Sottiaux  

    • Oprichting van de paritaire comités en subcomités en de benoeming van hun leden;
    • Vaststelling van het bevoegde paritaire comité voor individuele ondernemingen;
    • Representativiteit van de werkgevers- en werknemersorganisaties;
    • Regeling van de geschillen over de bevoegdheid van de paritaire comités en subcomités.

    Directie van het secretariaat van de paritaire comités 

    Diensthoofd: Yves Bolsée

    • Organisatie en ondersteuning van de vergaderingen van de paritaire comités en subcomités;
    • Opstellen van de notulen van de vergaderingen van de paritaire organen;
    • Administratieve ondersteuning van de paritaire organen;
    • Organisatie van de archieven van de paritaire organen;
    • Erkenning van havenarbeiders.

    Afdeling van de griffie en de analyse en controle van cao's

    Afdelingshoofd: Ingrid Abraham

    • Optreden als de Griffie van de Algemene Directie Collectieve Arbeidsbetrekkingen, zoals o.a. vermeld in de CAO-wet;
    • Het analyseren, controleren, adviseren en informeren over collectieve arbeidsovereenkomsten en andere output van het (sectoraal) sociaal overleg vanuit de bevoegdheid als federale administratie, en voornamelijk als back-office.

    Directie van de sectorale akten en regelgeving

    Diensthoofd: Ingrid Abraham

    • Als griffie voor de sectorale cao’s de organisatie van de neerlegging, registratie en algemeen verbindend verklaring van deze sectorale cao’s en hun eventuele wijzigingen of opzeggingen;
    • De uitvoering van zowel vormelijke als inhoudelijke wettigheidscontroles in het kader van de behandeling van deze sectorale cao’s;
    • Beheer van de webmodule CAO-zoeken;
    • Als griffie voor andere sectorale akten de registratie van deze juridische akten, neergelegd door de paritaire comités
    • Neerlegging van de wettelijk voorziene evaluatierapporten over bepaalde thema’s geregeld in sectorale cao's (bv. risicogroepen );
    • Juridische ondersteuning van de paritaire comités door het opstellen van sectorale fiches en het opstellen van adviezen;
    • Analyse en rapportering over de resultaten van het sectoraal sociaal overleg;
    • Juridische aspecten en geschillen met betrekking tot de rechtsbron "CAO's";
    • Evaluatie van de genderneutraliteit van sectorale functieclassificaties, geregeld bij cao, binnen het kader van de wet over de loonkloof;
    • Bijhouden van de inventaris van en controle op de jaarrekeningen van de Fondsen voor de Bestaanszekerheid;
    • Opvolging als back-office van een aantal wetgevingen of reglementering die een sterke link hebben met het sectoraal sociaal overleg (loonnorm, opleidingsrecht, erkenning havenarbeid, fondsen voor bestaanszekerheid, harmonisering aanvullende pensioenen, SWT, erkenning onderneming in moeilijkheden; eindeloopbaanregelingen, economische werkloosheid, reglementering syndicale afvaardiging);
    • Opvolging van de lonen en minimumbarema's van sectorale cao's in de publiek te consulteren Databank Minimumlonen;
    • De publicatie van Limosa-fiches met betrekking tot de na te leven cao-regels in het kader van de detachering van buitenlandse werknemers in België;
    • Behandelen van aanvragen over de afwijkingen op de reglementering van de werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT);
    • Erkenningsaanvragen van bedrijven in herstructurering of in moeilijkheden;
    • Aanvragen inzake de implementatie van economische werkloosheid voor bedienden in een aantal specifieke gevallen (anders RVA-bevoegdheid);
    • Secretariaat van de Commissie Brugpensioen en van de Commissie Ondernemingsplannen;
    • Goedkeuring van de toetredingsaktes betreffende de niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen;
    • De organisatie van de minimale dienstverlening bij stakingen in de private sector en wanneer hiervoor opvorderingen nodig zijn door de Minister van Werk.

    Directie van de ondernemingsakten

    Diensthoofd: Maarten Vansintjan

    • Als griffie de ontvangst en registratie van collectieve arbeidsovereenkomsten van ondernemingen, akten van toetreding en akten van opzegging;
    • Ontvangen en registreren van en beslissen over de toetredingsaktes betreffende de niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen (CAO nr. 90 Nationale Arbeidsraad);
    • Raadpleging van de collectieve arbeidsovereenkomsten van ondernemingen op vraag van belanghebbenden en aflevering van voor eensluidend verklaarde afschriften van de geregistreerde ondernemings-cao's.