Bijkomende projecten voor jongeren
Op deze pagina
Paritaire (sub)comités kunnen extra middelen ontvangen voor de realisatie van een bijkomend project dat zich richt op de tewerkstelling van jongeren onder de 26 jaar die tot de risicogroepen behoren. Per projectperiode van twee jaren is hiervoor in totaal 12 miljoen euro voorzien.
Deze middelen zijn afkomstig van werkgevers die niet ressorteren onder het toepassingsgebied van een CAO risicogroepen gesloten op sectoraal of op ondernemingsniveau, of bij wie slechts een gedeelte van de werknemers onder een dergelijke CAO ressorteert. Deze werkgevers zijn 0,10% van de brutoloonmassa verschuldigd aan de RSZ.
Lopende projecten (01/01/2020 - 30/06/2022)
P(s)C | Verantwoordelijke instelling | Toegekend bedrag (in euro) | Samenvatting/ tussentijds verslag |
Projectverantwoordelijke |
---|---|---|---|---|
109/215 | IVOC vzw | 194.500 | Rob Senden r.senden@ivoc.be http://www.ivoc.be |
|
112/149.02 | Educam vzw | 588.025,81 | Isabelle Calista icalista@educam.be http://www.educam.be |
|
116 | PlastlQ vzw | 741.508,09 | Vincent Mispelaere vincent.mispelaere@plastiq.be http://www.plastiq.be |
|
118 | IPV vzw | 785.000 |
Lieve Ruelens |
|
120/214 | Cobot vzw | 415.815,58 | Elisah Verschraegen elisah.verschraegen@cobot.be http://www.cobot.be |
|
124 | fvb-ffc Constructiv | 2.152.749,44 | Kristof Van Roy kristof.vanroy@constructiv.be http://constructiv.be |
|
125.01/125.02/125.03 | Woodwize vzw | 200.057,48 | Jeroen Doom jeroen@woodwize.be https://www.woodwize.be |
|
126 | Woodwize vzw | 351.351,33 | Jeroen Doom jeroen@woodwize.be https://www.woodwize.be |
|
127 | Sociaal fonds voor de handel in brandstoffen | 176.500 | Jan Baar jan.baar@fonds127.be https://fonds127.be |
|
140.01 | Sociaal Fonds voor de Werklieden van de Ondernemingen der Openbare en Speciale Autobusdiensten en Autocardiensten | 269.074 | Hans Dewit hans.dewit@sociaalfonds.be http://www.sociaalfondssocial.be |
|
140.03 | Sociaal Fonds Transport en Logistiek | 860.000 | Geert Heylen geert.heylen@sftl.be http://www.sftl.be |
|
140.05 | Ambassador Verhuisopleidingen vzw | 167.600 | Juan Caballero juan.caballero@sfverhuizingen.be http://www.ambassador-vzw.be |
|
149.01 | Volta | 473.047,56 | Peter Claeys peter.claeys@volta-org.be https://www.volta-org.be |
|
227 | Mediarte | 224.048,90 | Jan Vermoesen jan.vermoesen@mediarte.be http://www.mediarte.be |
|
303.01 | Mediarte | 29.000 | Jan Vermoesen jan.vermoesen@mediarte.be http://www.mediarte.be |
|
322 | Travi | 2.075.517,65 | Vincent Vandenameele vincent.vandenameele@travi.be http://www.travi.be |
|
322.01 | Fonds voor bestaanszekerheid voor Vorming voor de erkende ondernemingen die buurtwerk- of diensten leveren | 1.984.000 | Peter Van de Veire Peter.VandeVeire@vormingdienstencheques.be http://www.vormingdienstencheques.be |
|
332 | APEF vzw | 309.250,70 | François Willemot fwi@apefasbl.org http://www.apefasbl.org |
Afgelopen projecten (2018-2019)
Tijdens de vorige projectperiode (2018-2019) liepen er 17 bijkomende projecten :
P(s)C | Verantwoordelijke instelling | Toegekend bedrag (in euro) | Samenvatting Eindverslag | Website |
---|---|---|---|---|
109 | IVOC vzw | 80.000,00 | http://www.ivoc.be | |
111 | IFPM ouvriers asbl | 1.381.755,98 |
eindverslag (PDF, 3.97 MB) (enkel beschikbaar in het Frans) |
https://www.ifpm.be |
112/149.02 | Educam vzw | 429.000,00 | http://www.educam.be | |
116 | PlastlQ vzw | 720.385,00 |
|
http://www.plastiq.be |
118 | IPV vzw | 355.000,00 | https://www.alimento.be | |
120/214 | Cobot vzw | 655.623,76 | http://www.cobot.be | |
124 | fvb-ffc Constructiv | 2.765.066,40 | http://constructiv.be | |
140.01 | Sociaal Fonds voor de Werklieden van de Ondernemingen der Openbare en Speciale Autobusdiensten en Autocardiensten | 194.040,00 | http://www.sociaalfondssocial.be | |
140.03 | Sociaal Fonds Transport en Logistiek | 1.830.680,00 | http://www.sftl.be | |
140.05 | Ambassador Verhuisopleidingen vzw | 185.246,67 |
|
http://www.ambassador-vzw.be |
149.01 | Volta | 261.788,74 | https://www.volta-org.be | |
227 | Mediarte | 113.632,87 | http://www.mediarte.be | |
303.01 | Sociaal Fonds voor de Filmproductie | 14.062,07 | http://www.mediarte.be | |
322 | Travi (= Vormingsfonds voor Uitzendkrachten) | 850.278,50 |
|
http://www.travi.be |
322.01 | Fonds voor bestaanszekerheid voor Vorming voor de erkende ondernemingen die buurtwerk- of diensten leveren | 1.171.032,51 |
|
http://www.vormingdienstencheques.be |
327.01 | Herwin | 211.024,96 | http://www.herwin.be/ | |
329.00 (NL) |
Sociaal Fonds voor het Sociaal-Cultureel Werk van de Vlaamse Gemeenschap | 775.544,00 | http://www.vivosocialprofit.org |
Eerdere projecten
De eerste projectperiode in 2014-2015 telde 22 projecten uit 20 (sub)sectoren. Tijdens de projectperiode 2016-2017 waren er 13 bijkomende projecten:
P(s)C | Verantwoordelijke instelling | Toegekend bedrag (in euro) | Eindverslag 2016-2017 |
---|---|---|---|
124 | fvb-ffc Constructiv | 5.073.574,21 | eindverslag 124 (DOCX, 114.42 KB) |
329 | Sociaal Fonds voor het Sociaal-Cultureel Werk van de Vlaamse Gemeenschap | 1.226.761,55 | eindverslag 329 (DOCX, 83.89 KB) |
322.01 | Fonds voor bestaanszekerheid voor Vorming voor de erkende Ondernemingen die Buurtwerk of -diensten leveren | 1.025.780,62 | eindverslag 322.01 (PDF, 966.25 KB) |
120 | Cobot vzw | 1.016.207,99 | eindverslag 120 (PDF, 490.3 KB) |
140.03 | Sociaal Fonds Transport en Logistiek | 998.466,93 | eindverslag 140.03 (PDF, 379.93 KB) |
112/149.02 | Educam vzw | 733.330,79 | eindverslag 112-149.02 (DOCX, 22.8 KB) |
118/220 | IPV vzw | 623.116,98 | eindverslag 118-220 (XLSX, 15.46 KB) |
327.01 | Herwin | 445.698,44 | eindverslag 327.01 (DOCX, 29.81 KB) |
140.01 | Sociaal Fonds voor de Werklieden van de Ondernemingen der Openbare en Speciale Autobusdiensten en Autocardiensten | 253.800,00 | eindverslag 140.01 (PDF, 237.7 KB) |
140.05 | Ambassador verhuisopleidingen vzw | 206.788,38 | eindverslag 140.05 (DOCX, 32.52 KB) |
136 | Fonds van Bestaanszekerheid papier- en kartonbewerking | 170.811,94 | Geen acties uitgevoerd |
227 | Mediarte | 169.409,93 | eindverslag 227 (PDF, 1.41 MB) |
129/221 |
Fonds van Bestaanszekerheid voor de voortbrenging van papierpap, papier en karton | 54.496,25 | Geen acties uitgevoerd |
Procedure en voorwaarden
Paritaire (sub)comités kunnen extra middelen ontvangen voor een bijkomend project dat zich richt op jongeren uit de risicogroepen zoals bepaald in het koninklijk besluit van 19 februari 2013 tot uitvoering van artikel 189, vierde lid, van de wet van 27 december 2006 houdende diverse bepalingen. Het moet gaan om acties die nog niet lopen of voorzien zijn binnen de normale werking voor de risicogroepen.
Ten laatste op 31 december 2021 kan de voorzitter van het paritair (sub)comité een projectaanvraag bezorgen aan de directeur-generaal van de Algemene Directie Arbeidsrecht en juridische studiën. De aanvraag moet vooraf worden goedgekeurd door het paritair (sub)comité.
Hierbij gelden volgende voorwaarden:
- de sector heeft een cao risicogroepen neergelegd voor de lopende IPA-periode waarin ten minste 0,05% van de loonmassa wordt toegewezen aan personen die nog geen 26 jaar oud zijn en tot de risicogroepen behoren;
- de sector moet een conform evaluatieverslag en financieel overzicht hebben neergelegd met betrekking tot de jaren 2019 en 2020;
- het project moet (on)rechtstreeks leiden tot ingroeibanen. Dit betreft de combinatie op de werkplek van een praktijkopleiding met een werkervaring en kan de vorm aannemen van:
- een arbeidsovereenkomst
- een startbaanovereenkomst
- een individuele beroepsopleiding in de onderneming
- een instapstage
- elke andere vorm van combinatie op de werkplek van een praktijkopleiding en werkervaring geregeld door een normatief kader op het federale, gewestelijke of gemeenschapsniveau;
- de verantwoordelijke sectorinstelling moet voor de aanvraag één of meer specifieke partnerschapsakkoorden met ondernemingen, onderwijs- of opleidingsinstellingen sluiten over dit project. Elke actie of activiteit die deel uitmaakt van de projectaanvraag moet afgedekt worden door zo’n projectspecifiek partnerschapsakkoord. Eventueel kunnen deze aangevuld worden met akkoorden met regionale diensten (VDAB, Actiris, Bruxelles Formation, FOREM en ADG).
Toekenning budget en rapportering
Als de totaalsom van de gevraagde bijkomende middelen van alle ontvankelijke dossiers meer dan 12 miljoen euro bedraagt, wordt er bij de berekening eerst 150.000 euro toegekend aan elk project. Daarna verloopt de verdeling verhoudingsgewijs op basis van het gemiddeld aantal werkkrachten van het betrokken paritair (sub)comité in de twee jaren voorafgaand aan de projectaanvraag.
Voor de start van het project ontvangt de verantwoordelijke instelling een eerste schijf van 50%.
De tweede schijf (van 40%) wordt uitbetaald na het tussentijds verslag waarin wordt aangetoond dat 35% van het budget werd benut.
Het tussentijds verslag (met als deadline 31/03/2023) moet vooraf worden besproken en goedgekeurd door het paritair (sub)comité. Bij deze bespreking wordt eveneens een verslag van de revisor/accountant voorzien waaruit blijkt of:
1) alle vermelde uitgaven werden gemaakt voor het bijkomend project
2) de uitgaven (van de projecten 1/4/2022-31/12/2023) vallen tussen 1/4/2022 en de afsluitingsdatum van het tussentijds verslag.
Het paritair (sub)comité kan de uitgaven gedeeltelijk of volledig goedkeuren (*).
De resterende schijf van 10% wordt uitbetaald na het gedetailleerd eindverslag. De verantwoordelijke instelling heeft (voor de projecten 1/1/2020-30/6/2022) tot en met 31/10/2022 de tijd om dit eindverslag te bezorgen. (Voor de projecten 01/04/2022-2023 is de ultieme deadline 31/10/2024.)
Het verslag moet vooraf worden besproken en goedgekeurd door het paritair (sub)comité. Bij deze bespreking wordt eveneens een verslag van de revisor/accountant voorzien waaruit blijkt of:
1) alle vermelde uitgaven werden gemaakt voor het bijkomend project
2) de uitgaven (voor de projecten 1/1/2020- 30/6/2022) binnen de periode vallen tussen 1/1/2020 t.e.m. 30/06/2022.
Het paritair (sub)comité kan de uitgaven gedeeltelijk of volledig goedkeuren (*).
Betalingen die werden uitgevoerd na 30/06/2022 maar slaan op kosten uit de projectperiode 1/1/2020-30/06/2022 mogen worden meegeteld. Het gaat hier bijvoorbeeld over premies waarbij de uitbetalingsvoorwaarde werd bereikt voor 01/07/2022 of facturen voor acties/activiteiten die in 2020, 2021 of voor 01/07/2022 werden uitgevoerd.
(*) Het paritair (sub)comité kan enkel zijn goedkeuring geven aan bijkomende acties of activiteiten, en de daaraan verbonden uitgaven als de regels correct worden gevolgd. In het bijzonder moet het gaan om acties of activiteiten:
- ten voordele van personen die nog geen 26 jaar oud zijn en tot de risicogroepen behoren;
- die rechtstreeks of onrechtstreeks leiden tot werk voor jongeren via het aanbod van ingroeibanen;
- die uitgevoerd werden in de periode van 1 januari 2020 tot en met 30 juni 2022.
Indien niet aan deze voorwaarden is voldaan, zal de administratie alsnog beslissen om een deel van het saldo niet uit te betalen of over te gaan tot terugvordering.
- Artikel 191, §3, van de wet van 27 december 2006 houdende diverse bepalingen
- Koninklijk besluit van 26 november 2013 in uitvoering van artikel 191, § 3, van de wet van 27 december 2006 houdende diverse bepalingen
Contact
Afdeling van de werkgelegenheid
Algemene Directie Arbeidsrecht en juridische studiën
FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
Ernest Blerotstraat 1
1070 Brussel
Telefoon: 02 233 41 11
E-mail: AJS@werk.belgie.be