Bijkomende projecten voor jongeren

Op deze pagina

    Paritaire (sub)comités kunnen extra middelen ontvangen voor de realisatie van een bijkomend project dat zich richt op de tewerkstelling van jongeren onder de 26 jaar die tot de risicogroepen behoren. Per projectperiode van twee jaren is hiervoor in totaal 12 miljoen euro voorzien.

    Deze middelen zijn afkomstig van werkgevers die niet ressorteren onder het toepassingsgebied van een CAO risicogroepen gesloten op sectoraal of op ondernemingsniveau, of bij wie slechts een gedeelte van de werknemers onder een dergelijke CAO ressorteert. Deze werkgevers zijn 0,10% van de brutoloonmassa verschuldigd aan de RSZ.

    Lopende projecten (2020-2021)

    P(s)C Verantwoordelijke instelling     Toegekend bedrag (in euro) Samenvatting

    Projectverantwoordelijke
    e-mailadres
    Website

    109/215 IVOC vzw 194.500 samenvatting (DOCX, 19.03 KB) Rob Senden
    r.senden@ivoc.be
    http://www.ivoc.be 
    112/149.02 Educam vzw 588.025,81 samenvatting (DOCX, 22.8 KB) Isabelle Calista
    icalista@educam.be 
    http://www.educam.be 
    116 PlastlQ vzw 741.508,09 samenvatting (DOCX, 29.22 KB) Vincent Mispelaere
    vincent.mispelaere@plastiq.be
    http://www.plastiq.be 
    118 IPV vzw 785.000 samenvatting (DOCX, 19.9 KB)

    Lieve Ruelens
    lieve.ruelens@alimento.be
    https://www.alimento.be 

    120/214 Cobot vzw 415.815,58 samenvatting (DOCX, 24.34 KB) Elisah Verschraegen
    elisah.verschraegen@cobot.be
    http://www.cobot.be 
    124 fvb-ffc Constructiv 2.152.749,44 samenvatting (DOCX, 23.12 KB) Kristof Van Roy
    kristof.vanroy@constructiv.be
    http://constructiv.be 
    125.01/125.02/125.03 Woodwize vzw 200.057,48 samenvatting (DOCX, 24.81 KB) Jeroen Doom
    jeroen.doom@och-cfb.be
    https://www.woodwize.be 
    126 Woodwize vzw 351.351,33 samenvatting (DOCX, 21.63 KB) Jeroen Doom
    jeroen.doom@och-cfb.be
    https://www.woodwize.be 
    127 Sociaal fonds voor de handel in brandstoffen 176.500 samenvatting (DOCX, 22.33 KB) Jan Baar
    jan.baar@fonds127.be
    https://fonds127.be 
    140.01 Sociaal Fonds voor de Werklieden van de Ondernemingen der Openbare en Speciale Autobusdiensten en Autocardiensten 269.074 samenvatting (DOCX, 20.13 KB) Hans Dewit
    hans.dewit@sociaalfonds.be 
    http://www.sociaalfondssocial.be 
    140.03 Sociaal Fonds Transport en Logistiek 860.000 samenvatting (DOCX, 29.71 KB) Geert Heylen
    geert.heylen@sftl.be
    http://www.sftl.be 
    140.05 Ambassador Verhuisopleidingen vzw 167.600 samenvatting (DOCX, 21.12 KB) Juan Caballero
    juan.caballero@sfverhuizingen.be
    http://www.ambassador-vzw.be 
    149.01 Volta 473.047,56 samenvatting (DOCX, 31.94 KB) Peter Claeys
    peter.claeys@volta-org.be
    https://www.volta-org.be 
    227 Mediarte 224.048,90 samenvatting (DOCX, 16.32 KB) Jan Vermoesen
    jan.vermoesen@mediarte.be
    http://www.mediarte.be 
    303.01 Mediarte 29.000 samenvatting (DOCX, 16.12 KB) Jan Vermoesen
    jan.vermoesen@mediarte.be
    http://www.mediarte.be 
    322 Vormingsfonds voor Uitzendkrachten 2.075.517,65 samenvatting (DOCX, 34.68 KB) Vincent Vandenameele              
    vincent.vandenameele@vfu-ffi.be
    http://www.vfu-ffi.be 
    322.01 Fonds voor bestaanszekerheid voor Vorming voor de erkende ondernemingen die buurtwerk- of diensten leveren 1.984.000 samenvatting (DOCX, 28.92 KB) Peter Van de Veire
    Peter.VandeVeire@vormingdienstencheques.be
    http://www.vormingdienstencheques.be 
    332 APEF vzw 309.250,70 samenvatting (DOCX, 21.24 KB) François Willemot             
    fwi@apefasbl.org
    http://www.apefasbl.org

    Afgelopen projecten (2018-2019)

    Tijdens de vorige projectperiode (2018-2019) liepen er 17 bijkomende projecten :

    P(s)C Verantwoordelijke instelling Toegekend bedrag (in euro) Samenvatting Eindverslag
    Website
    109 IVOC vzw 80.000,00

    samenvatting (DOCX, 17.18 KB)

    eindverslag (PDF, 1.83 MB)

    http://www.ivoc.be 
    111 IFPM ouvriers asbl 1.381.755,98

    samenvatting (DOCX, 16.89 KB)

    eindverslag (PDF, 3.97 MB) (enkel beschikbaar in het Frans)   

    https://www.ifpm.be 
    112/149.02 Educam vzw 429.000,00

    samenvatting (DOCX, 16.56 KB) 

    eindverslag  (PDF, 153.41 KB) 

    Isabelle Calista
    icalista@educam.be 
    http://www.educam.be 
    116 PlastlQ vzw 720.385,00

    samenvatting (DOCX, 18.66 KB)

    eindverslag (PDF, 387.29 KB) 

     

    http://www.plastiq.be 
    118 IPV vzw 355.000,00

    samenvatting (DOCX, 15.65 KB)

    eindverslag (PDF, 164.19 KB) 

    https://www.alimento.be 
    120/214 Cobot vzw 655.623,76

    samenvatting  (DOCX, 20.49 KB) 

    eindverslag (PDF, 695.27 KB)

    http://www.cobot.be 
    124 fvb-ffc Constructiv 2.765.066,40

    samenvatting (DOCX, 15.45 KB) 

    eindverslag (PDF, 336.66 KB)

    http://constructiv.be 
    140.01 Sociaal Fonds voor de Werklieden van de Ondernemingen der Openbare en Speciale Autobusdiensten en Autocardiensten 194.040,00

    samenvatting (DOCX, 19.77 KB) 

    eindverslag (PDF, 1.1 MB)

    http://www.sociaalfondssocial.be 
    140.03 Sociaal Fonds Transport en Logistiek 1.830.680,00

    samenvatting (DOCX, 25.16 KB) 

    eindverslag (PDF, 815.32 KB)

    http://www.sftl.be 
    140.05 Ambassador Verhuisopleidingen vzw 185.246,67

    samenvatting (DOCX, 16.82 KB) 

    eindverslag (PDF, 148.38 KB)

     

    http://www.ambassador-vzw.be 
    149.01 Volta 261.788,74

    samenvatting (DOCX, 17.76 KB)

    eindverslag (PDF, 418.92 KB) 

    https://www.volta-org.be 
    227 Mediarte 113.632,87

    samenvatting (DOCX, 15.72 KB)

    eindverslag (PDF, 754.69 KB)

    http://www.mediarte.be 
    303.01 Sociaal Fonds voor de Filmproductie 14.062,07

    samenvatting (DOCX, 14.76 KB)

    eindverslag  (PDF, 754.12 KB) 

    http://www.mediarte.be 
    322 Vormingsfonds voor Uitzendkrachten 850.278,50

    samenvatting (PDF, 139.33 KB) 

    eindverslag (PDF, 831.04 KB)

     

    http://www.vfu-ffi.be 
    322.01 Fonds voor bestaanszekerheid voor Vorming voor de erkende ondernemingen die buurtwerk- of diensten leveren 1.171.032,51

    samenvatting (DOCX, 27.67 KB) 

    eindverslag (PDF, 870.83 KB)

     

    http://www.vormingdienstencheques.be 
    327.01 Herwin 211.024,96

    samenvatting (DOCX, 16.77 KB) 

    eindverslag (PDF, 663.88 KB)

    http://www.herwin.be/ 

    329.00

    (NL)

    Sociaal Fonds voor het Sociaal-Cultureel Werk van de Vlaamse Gemeenschap 775.544,00

    samenvatting (DOCX, 30.18 KB) 

    eindverslag (PDF, 830.04 KB)


    http://www.vivosocialprofit.org 

    Eerdere projecten

    De eerste projectperiode in 2014-2015 telde 22 projecten uit 20 (sub)sectoren. Tijdens de projectperiode 2016-2017 waren er 13 bijkomende projecten:

    P(s)C Verantwoordelijke instelling   Toegekend bedrag (in euro) Eindverslag 2016-2017
    124 fvb-ffc Constructiv 5.073.574,21 eindverslag 124 (DOCX, 114.42 KB)   
    329 Sociaal Fonds voor het Sociaal-Cultureel Werk van de Vlaamse Gemeenschap 1.226.761,55 eindverslag 329 (DOCX, 83.89 KB)
    322.01 Fonds voor bestaanszekerheid voor Vorming voor de erkende Ondernemingen die Buurtwerk of -diensten leveren 1.025.780,62 eindverslag 322.01  (PDF, 966.25 KB)
    120 Cobot vzw 1.016.207,99 eindverslag 120 (PDF, 490.3 KB) 
    140.03 Sociaal Fonds Transport en Logistiek 998.466,93 eindverslag 140.03 (PDF, 379.93 KB) 
    112/149.02 Educam vzw 733.330,79 eindverslag 112-149.02 (DOCX, 22.8 KB) 
    118/220 IPV vzw 623.116,98 eindverslag 118-220 (XLSX, 15.46 KB) 
    327.01 Herwin  445.698,44 eindverslag 327.01 (DOCX, 29.81 KB)
    140.01 Sociaal Fonds voor de Werklieden van de Ondernemingen der Openbare en Speciale Autobusdiensten en Autocardiensten 253.800,00 eindverslag 140.01 (PDF, 237.7 KB) 
    140.05 Ambassador verhuisopleidingen vzw 206.788,38 eindverslag 140.05 (DOCX, 32.52 KB) 
    136 Fonds van Bestaanszekerheid papier- en kartonbewerking 170.811,94 Geen acties uitgevoerd
    227 Mediarte 169.409,93 eindverslag 227 (PDF, 1.41 MB) 

    129/221

    Fonds van Bestaanszekerheid voor de voortbrenging van papierpap, papier en karton 54.496,25 Geen acties uitgevoerd

     

    Procedure en voorwaarden

    Paritaire (sub)comités kunnen extra middelen ontvangen voor een bijkomend project dat zich richt op jongeren uit de risicogroepen zoals bepaald in het koninklijk besluit van 19 februari 2013 tot uitvoering van artikel 189, vierde lid, van de wet van 27 december 2006 houdende diverse bepalingen. Het moet gaan om acties die nog niet lopen of voorzien zijn binnen de normale werking voor de risicogroepen.

    De eerstvolgende projectronde loopt in 2022-2023. Ten laatste op 1 oktober 2021 kan de voorzitter van het paritair (sub)comité een projectaanvraag bezorgen aan de directeur-generaal van de Algemene Directie Individuele Arbeidsbetrekkingen, Inspraakorganen en Werkgelegenheid. De aanvraag moet vooraf worden goedgekeurd door het paritair (sub)comité.

    Hierbij gelden volgende voorwaarden:

    • de sector heeft een cao risicogroepen neergelegd voor de lopende IPA-periode waarin ten minste 0,05% van de loonmassa wordt toegewezen aan personen die nog geen 26 jaar oud zijn en tot de risicogroepen behoren;
    • de sector moet een conform evaluatieverslag en financieel overzicht hebben neergelegd met betrekking tot de jaren 2019 en 2020;
    • het project moet (on)rechtstreeks leiden tot ingroeibanen. Dit betreft de combinatie op de werkplek van een praktijkopleiding met een werkervaring en kan de vorm aannemen van:
      • een arbeidsovereenkomst
      • een startbaanovereenkomst
      • een individuele beroepsopleiding in de onderneming
      • een instapstage
      • elke andere vorm van combinatie op de werkplek van een praktijkopleiding en werkervaring geregeld door een normatief kader op het federale, gewestelijke of gemeenschapsniveau;
         
    • de verantwoordelijke sectorinstelling moet voor de aanvraag één of meer specifieke partnerschapsakkoorden met ondernemingen, onderwijs- of opleidingsinstellingen sluiten over dit project.  Elke actie of activiteit die deel uitmaakt van de projectaanvraag moet afgedekt worden door zo’n projectspecifiek partnerschapsakkoord. Eventueel kunnen deze aangevuld worden met akkoorden met regionale diensten (VDAB, Actiris, Bruxelles Formation, FOREM en ADG).

    Toekenning budget en rapportering

    Als de totaalsom van de gevraagde bijkomende middelen van alle ontvankelijke dossiers meer dan 12 miljoen euro bedraagt, wordt er bij de berekening eerst 150.000 euro toegekend aan elk project. Daarna verloopt de verdeling verhoudingsgewijs op basis van het gemiddeld aantal werkkrachten van het betrokken paritair (sub)comité in de twee jaren voorafgaand aan de projectaanvraag.  

    Voor de start van het project ontvangt de verantwoordelijke instelling een eerste schijf van 50%.

    De tweede schijf wordt uitbetaald na het tussentijds verslag waarin wordt aangetoond dat 35% van het budget werd benut. De verantwoordelijke instelling moet het tussentijds verslag bezorgen en deadline bij de projecten 2020-2021 is 31/01/2021. (Voor de projecten 2022-2023 is dit 31/10/2022.)

    Het tussentijds verslag moet vooraf worden besproken en goedgekeurd door het paritair (sub)comité. Bij deze bespreking wordt eveneens een verslag van de revisor/accountant voorzien waaruit blijkt of:

    1) alle vermelde uitgaven werden gemaakt voor het bijkomend project  

    2) de uitgaven (van de projecten 2020-2021) vallen tussen 1/1/2020 en de afsluitingsdatum van het tussentijds verslag. 

    Het paritair (sub)comité kan de uitgaven gedeeltelijk of volledig goedkeuren (*). 

    De resterende schijf van 10% wordt uitbetaald na het gedetailleerd eindverslag. De verantwoordelijke instelling heeft (voor de projecten 2020-2021) tot en met 1/6/2022 de tijd om dit eindverslag te bezorgen. De ultieme deadline is 31/10/2022. (Voor de projecten 2022-2022 is de ultieme deadline 31/10/2024.)

    Het verslag moet vooraf worden besproken en goedgekeurd door het paritair (sub)comité. Bij deze bespreking wordt eveneens een verslag van de revisor/accountant voorzien waaruit blijkt of: 

    1) alle vermelde uitgaven werden gemaakt voor het bijkomend project  

    2) de uitgaven (voor de projecten 2020-2021) binnen de periode vallen tussen 1/1/2020 t.e.m. 31/12/2021. 

    Het paritair (sub)comité kan de uitgaven gedeeltelijk of volledig goedkeuren (*).

    Betalingen die werden uitgevoerd in 2022 maar slaan op kosten uit de projectperiode 2020-2021 mogen worden meegeteld. Het gaat hier bijvoorbeeld over premies waarbij de uitbetalingsvoorwaarde werd bereikt voor 1/1/2022 of facturen voor acties/activiteiten die in 2020 of 2021 werden uitgevoerd. 

    (*) Het paritair (sub)comité kan enkel zijn goedkeuring geven aan bijkomende acties of activiteiten, en de daaraan verbonden uitgaven als de regels correct worden gevolgd. In het bijzonder moet het gaan om acties of activiteiten: 

    • ten voordele van  personen die nog geen 26 jaar oud zijn en tot de risicogroepen behoren; 
    • die rechtstreeks of onrechtstreeks leiden tot werk voor jongeren via het aanbod van ingroeibanen; 
    • die uitgevoerd werden in de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2021. 

    Indien niet aan deze voorwaarden is voldaan, zal de administratie alsnog beslissen om een deel van het saldo niet uit te betalen of over te gaan tot terugvordering.