Hybride werken - Checklists

De hier volgende drie checklists zijn bedoeld voor organisaties die hybride werk willen invoeren, of die hun huidige vorm van hybride werk willen verbeteren. De lijsten dienen als inspiratiebron of leidraad voor de actoren die bij zo’n veranderingsproject betrokken zijn.

De centrale referentie in de checklists is welzijn op het werk. De psychosociale risico’s die verbonden zijn aan hybride werken worden overlopen, samen met wat er kan worden aangewend om die risico’s te voorkomen.

De checklists zijn als volgt opgebouwd:

Het PDF-bestand van elke checklist kan ofwel afgedrukt ofwel elektronisch ingevuld worden. Deze publicatie is enkel beschikbaar in een downloadbare versie.

Dit instrument is het resultaat van een onderzoek in opdracht van de FOD Werkgelegenheid, dat peilt naar de impact van nieuwe arbeidsvormen en -organisaties (hybride werken) op het welzijn op het werk. Onderzoekers van de VUB en de ULB hebben in 2023 een onderzoek uitgevoerd bij 14 Belgische bedrijven om goede praktijken te vinden om de implementatie van hybride werken te vergemakkelijken.