Klacht indienen bij de Arbeidsinspectie - Toezicht op de Sociale Wetten

Wilt u een klacht indienen? Neem contact op met de regionale directie van het Toezicht op de Sociale Wetten die bevoegd is voor de provincie waar de activiteit van de werkgever gevestigd is om een individuele klacht in te dienen.  

Waarvoor kan u een klacht indienen bij de Arbeidsinspectie – Toezicht op de sociale wetten?

Uw werkgever komt zijn verplichtingen niet na in materies die binnen onze bevoegdheid vallen, namelijk:

  • Arbeidstijd: uurroosters, pauzes en rusttijden, zondagsrust en feestdagen, deeltijdse arbeid, nachtarbeid … 
  • Arbeidsreglement en sociale documenten … 
  • Arbeidsovereenkomsten: sluiten van de overeenkomst, soorten overeenkomsten, einde van de overeenkomst, ontslag, opzegtermijn, uitzendarbeid, studentencontract, dienstencheque-overeenkomst … 
  • Recht op loon: barema’s, gewaarborgd loon bij arbeidsongeschiktheid, voordelen, premies, verplaatsingskosten … 
  • Klein verlet, verlof om dwingende redenen, tijdskrediet, moederschapsverlof, vaderschapsverlof, ouderschapsverlof, … 

Voorbeelden :

  • Niet-betaling van verschuldigd loon, gewaarborgd loon, of verschuldigde voordelen (eindejaarspremie, verplaatsingskosten, ecocheques, …).
  • Niet-toekenning van wettelijk voorziene verlofdagen (jaarlijkse vakantie, feestdagen, …), inhaalrust, ...

 

Uw klacht wordt vertrouwelijk behandeld, tenzij u ervoor kiest uw anonimiteit op te heffen. Meer informatie over deze mogelijkheid en over de behandeling van uw klacht wordt verstrekt door de arbeidsinspecteur die uw klacht onderzoekt.