Overdracht van de bevoegdheden inzake de organisatie van de controlegeneeskunde en de klachten over controleartsen en artsen-scheidsrechters

Gepubliceerd op

Het koninklijk besluit van 1 juni 2021 betreffende de aanduiding van de controleartsen en artsen-scheidsrechters, en betreffende de klachtenprocedure, werd op 18 juni 2021 in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Het treedt in werking op 1 augustus 2021.

Dit koninklijk besluit regelt de overdracht aan de Orde der Artsen van de bevoegdheden op het gebied van de organisatie van de controlegeneeskunde en de arbitrage, die tot nu toe waren toevertrouwd aan de Minister van Werk, aan de vaste operationele commissie binnen de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk (Hoge Raad PBW) en aan de inspectie Toezicht op het welzijn op het werk van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

Deze bevoegdheidsoverdracht vloeit voort uit de wijzigingen die werden aangebracht door de wet van 15 januari 2018 houdende diverse bepalingen inzake werk, aan de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk (art. 47bis), alsook aan de wet van 13 juni 1999 betreffende de controlegeneeskunde (art. 4 tot 7).

Dit koninklijk besluit vervangt dus het koninklijk besluit van 18 juli 2001 betreffende de controleartsen en de artsen-scheidsrechters en past bijgevolg de bevoegdheid aan van de vaste operationele commissie opgericht in de Hoge Raad PBW.

Nieuwe bevoegdheden voor de Orde der Artsen

  • Lijst van artsen-scheidsrechters (art. 2 tot 7)

    De arts die de opdracht van arts-scheidsrechter wenst uit te voeren, moet bij de voorzitter van de provinciale raad van de Orde der Artsen op wier lijst hij ingeschreven staat, een aanvraag indienen om opgenomen te worden op de lijst van artsen-scheidsrechters. Deze provinciale raad behandelt de aanvragen tot inschrijving volgens de procedure bepaald in de artikelen 20 tot 23 van het koninklijk besluit van 6 februari 1970 tot regeling van de organisatie en de werking der raden van de Orde van Geneesheren. De gemotiveerde beslissing moet binnen drie maanden worden genomen. De inschrijving neemt een aanvang op de datum van de gunstige beslissing en wordt toegekend voor een hernieuwbare termijn van vijf jaar.

    De lijst van artsen-scheidsrechters zal gepubliceerd worden op de website van de Orde der Artsen.
     
  • Behandeling van klachten (art. 8 tot 12)

    De behandeling van klachten tegen controleartsen en artsen-scheidsrechters wordt volledig toevertrouwd aan de provinciale raden van de Orde der Artsen, volgens een procedure eigen aan de Orde der Artsen (zie art. 6, 2° van het koninklijk besluit van 10 november 1967 betreffende de Orde der Artsen).

    Deze klachten kunnen betrekking hebben op de organisatie van de controle, de bevoegdheid, een gebrek aan onafhankelijkheid of een beroepsfout van de controlearts of de arts-scheidsrechter.

    Wanneer de klacht betrekking heeft op een arts-scheidsrechter kan de provinciale raad van de Orde der Artsen beslissen om de inschrijving van deze arts op de lijst van de artsen-scheidsrechters te schorsen of om de betrokken arts van die lijst te schrappen.

    De Orde der Artsen moet elk jaar een verslag opstellen over de geanonimiseerde klachten en dit overmaken aan de Hoge Raad PBW.

Verplichtingen van de controleartsen en de artsen-scheidsrechters

Wanneer een controlearts een interventie uitvoert, moet hij een onafhankelijkheidsverklaring opstellen die wordt meegedeeld aan de werknemer wiens arbeidsongeschiktheid hij controleert en aan de werkgever van deze persoon.

De controlearts en de arts-scheidsrechter die niet meer gerechtigd zijn om de geneeskunde uit te oefenen of aan wie de Orde der Artsen een tuchtstraf heeft opgelegd die een rechtstreeks gevolg heeft op het recht om de geneeskunde uit te oefenen, moeten hun controle- of scheidsrechterlijke opdrachten onderbreken. In dat geval worden deze als nietig beschouwd.

Inwerkingtreding

De overdracht van de bevoegdheid van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg aan de Orde der Artsen gaat in op 1 augustus 2021.

Dossiers in behandeling (aanvragen tot inschrijving en klachten) worden doorverwezen naar de bevoegde provinciale raad van de Orde der Artsen.