De erkenningsaanvraag
De erkenningsaanvraag wordt bij voorkeur per mail via hua@werk.belgie.be (of per post: FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, Algemene Directie Humanisering van de Arbeid (AD HUA), Ernest Blerotstraat 1, 1070 Brussel) en moet vergezeld gaan van de volgende inlichtingen en documenten:
- De naam, het adres en het nummer in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) van het laboratorium, alsook de naam, het telefoonnummer en het e-mailadres van een contactpersoon bij het laboratorium.
- De naam, voornamen, hoedanigheid en het adres van de persoon die met het beheer van het laboratorium belast zijn.
- Indien van toepassing, de naam en het nummer in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) van de ondernemingen waarvan het laboratorium afhangt, alsook de naam, het telefoonnummer en het e-mailadres van een contactpersoon bij deze ondernemingen.
- Indien van toepassing, de naam, voornamen, hoedanigheid en het adres van de persoon die met het beheer van de bovengenoemde ondernemingen belast zijn.
- Officiële (nationale of internationale) accreditaties volgens de norm NBN EN ISO/IEC 17025 waarvan het laboratorium meent dat deze nuttig zijn voor de gevraagde erkenning en laatste auditverslag(en).
- De lijst van de verrichtingen waarvoor de erkenning wordt gevraagd.
- Een personeelslijst, met daarop de na(men), kwalificaties en functies van de leidende persoon, de kwaliteitsverantwoordelijke, de technisch verantwoordelijken en het wetenschappelijk en technisch personeel dat betrokken is bij de verrichtingen waarvoor een erkenning werd aangevraagd. Deze lijst gaat vergezeld van de afschriften van de diploma’s van deze personeelsleden.
- De volledige beschrijving van de lokalen (plan en uitrusting) en van de aanwezige wetenschappelijke apparatuur.
- Een beschrijving van de aanwezige wetenschappelijke literatuur en documentatie.
- Een ondertekende en gedateerde verklaring van de personen belast met het beheer van het laboratorium waarin zij zich ertoe verbinden een aantal verplichtingen na te leven.
- Een kopie van de kwaliteitsdocumenten.
Hiertoe kan gebruik gemaakt worden van het op deze website beschikbare aanvraagformulier (DOC, 150 KB).
De aanvraag wordt (eventueel elektronisch) ondertekend door een persoon belast met de leiding en organisatie van de onderneming.
De aanvraag is kosteloos.
De aanvraagprocedure is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels.
Elke relevante wijziging die gedurende de erkenningsperiode wordt aangebracht aan deze inlichtingen wordt zo snel mogelijk aan Algemene Directie Humanisering van de Arbeid gemeld. De administratie kan van de aanvrager eisen dat hij alle voor het onderzoek nuttige bijkomende documenten en informatie ter beschikking stelt.
Behandeling van de aanvraag
Na de vaststelling van de volledigheid van het dossier wordt dit voor onderzoek overgemaakt aan de Algemene Directie Toezicht Welzijn op het Werk. Op basis van dit onderzoek wordt aan de Minister een advies over de aanvraag bezorgd. De Minister beslist over de erkenning.
De eerste erkenning wordt verleend voor een duur van maximum 3 jaar. De vraag om hervernieuwing van deze erkenning wordt ten laatste zes maanden voor het verstrijken van de termijn ervan ingediend. De daarop volgende erkenning wordt verleend voor een onbepaalde duur.
De tijd tussen de indiening van een erkenningsaanvraag en de beslissing om de erkenning al dan niet toe te kennen, bedraagt gemiddeld 6 maanden. Deze doorlooptijd is een schatting en hangt af van de volledigheid en complexiteit van de aanvraag.
Beroep tegen de genomen beslissing
Indien de beslissing wordt betwist, kan een beroep tot nietigverklaring (en een verzoek tot opschorting) ingediend worden bij afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, overeenkomstig de procedure vastgelegd bij het Besluit van de Regent van 23 augustus 1948 tot regeling van de rechtspleging voor de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
Laatst aangepast: 15/10/2024
