Het jaar 2020 zal voor altijd in ieders geheugen gegrift staan als een jaar als geen ander. Voor de Algemene Directie Individuele Arbeidsbetrekkingen heeft het ook een nieuwigheid gebracht, met de opstart van een directie gewijd aan de opvolging van de epv.
De verdere ontwikkeling van het epv, dat sinds 2011 een onmisbaar werkinstrument is voor de sociaal inspecteurs, en de opstart van het eDossier waarmee de verdere levensloop van een epv zal worden gedigitaliseerd, ontsnapten niet aan de impact van de wereldwijde gezondheidscrisis.
De vele vergaderingen en ontmoetingen tussen projectleiders, projectsponsors, de equipes van Smals, de partners, de gebruikers en vele anderen, die zo eigen en vanzelfsprekend waren om ideeën, kennis en feedback uit te wisselen en om vooruitgang te verwezenlijken, moesten noodgedwongen, na een periode van uitstel, omgevormd worden naar online-vergaderingen “in het nieuwe normaal.”
Vele medewerkers en partners, niet in het minst de inspectiediensten, werden als gevolg van de pandemie ook met nieuwe bijkomende taken en uitdagingen geconfronteerd.
Oprichting van een nieuwe Directie
Te midden van deze crisis werd binnen de FOD Werkgelegenheid echter ook de Directie van het epv en het eDossier geboren, waarvan Aurélie Gotfryd, Caroline Pierard en Sarah Vergauwen voortaan deel uitmaken.
Deze drie personen waren al enkele jaren collega’s binnen de Afdeling van de juridische studiën, de documentatie en de geschillen, waar ze zich met uiteenlopende dingen bezighielden: het beheer van dossiers administratieve geldboeten, het verlenen van juridische adviezen, meewerken aan het geïntegreerd kwaliteitsmanagement om er maar enkele te noemen. En toch was er ook iets dat hen verbond, met name hun medewerking aan de verdere ontwikkeling van het epv en het eDossier.
Deze digitaliseringsprojecten hebben veel deelprojecten, er zijn steeds meer partners bij betrokken - intussen ook buiten de sociale sector - en ze brengen nieuwe uitdagingen met zich mee, zoals het voldoen aan andere wetgevingen, nieuwe technologieën implementeren, de integratie van een kwaliteitsbeheersysteem, de ontwikkeling van kennisbeheer, .... Daarom werd het noodzakelijk om de duurzaamheid en de continuïteit van deze taken te waarborgen en voorzag de bestuursovereenkomst van de FOD Werkgelegenheid in de oprichting van een permanente directie.
Een noodzakelijke structuur
Tot de zomer van 2020 voerden zij als (co-)projectleiders het dagelijks beheer en de coördinatie van deze projecten zo goed als mogelijk uit zonder vaste omkadering, totdat midden de covid-crisis de beslissing van het Directiecomité tot de oprichting van de directie houvast en structuur bracht in woelige tijden.
Intussen is de Directie van het epv en het eDossier uitgebouwd tot een centraal aanspreek- en coördinatiepunt waarbij ook alle recurrente taken, zoals het op zoek gaan naar de broodnodige bijkomende budgetten met betrekking tot het epv en het eDossier werden gecentraliseerd.
Het is de ambitie om de efficiëntie van het beheer van deze projecten te verhogen en om de zichtbaarheid van het ePV en het eDossier te vergroten zowel binnen de sociale sector, maar ook in ruimere zin, voor alle actoren in de fraudebestrijding. Daartoe werd bijvoorbeeld reeds de band met gelinkte projecten aangehaald, zoals met het project “9 werven” en met digitaliseringsprojecten binnen Justitie.
2020, een jaar als geen ander. Maar voor de Algemene Directie Individuele Arbeidsbetrekkingen, Inspraakorganen en Werkgelegenheid ook een jaar waarin de Directie van het epv en het eDossier het licht zag, het epv zich verder ontwikkelde en het project eDossier steeds meer vorm kreeg.
Dit alles was en is echter niet mogelijk zonder de steun en samenwerking van al de partners!